“Θα δοκιμαστεί η κατανάλωση και άρα η αγορά συνολικά” – γράφει ο οικονομολόγος Γεώργιος Αγαλιώτης

Γράφει ο οικονομολόγος Γεώργιος Αγαλιώτης

Διαβάζοντας σήμερα διάφορα δημοσιεύματα στον Ευρωπαϊκό τύπο για το τι συνέβη τη πρώτη εβδομάδα που άνοιξαν τα καταστήματα στη Γερμανία παρατήρησα πως τα πρώτα αποτελέσματα είναι αποκαρδιωτικά.

Δε γνωρίζω πως θα συμπεριφερθεί ο Έλληνας καταναλωτής όταν ανοίξουν κι εδώ τα μικρά καταστήματα (αρχικά) αλλά νομίζω πως είναι άξια λόγου και σοβαρής συζήτησης τα πρώτα ευρήματα από άλλες χώρες που επιστρέφουν στην όποια κανονικότητα.
Στη Γερμανία λοιπόν περίμεναν γιορτή με το άνοιγμα αλλά αυτή δεν ήλθε.
Τα εμπορικά και αστικά κέντρα παραμένουν άδεια και λίγοι αγοράζουν-καταναλώνουν. Οι πρώτες δηλώσεις των επιχειρηματιών είναι κραυγές απόγνωσης , με δεδομένο μάλιστα πως δεν υπάρχει πλέον και κρατική επιχορήγηση.

Φαίνεται πως η αβεβαιότητα για την επόμενη μέρα ωθεί τους καταναλωτές στην όποια αποταμίευση παρά στη κατανάλωση πιθανών ”ελλείψεων” αγαθών και υπηρεσιών λόγω καραντίνας.
Επίσης ναι μεν άνοιξαν (στη Γερμανία) τα καταστήματα εως 800 τ.μ. αλλά η ”εστίαση” παραμένει κλειστή , με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να μη συνδυάζουν αγορές με περίπατο και ”καφεδάκι” που θα λέγαμε εμείς.
Η κατανάλωση δεν είναι πιά διασκέδαση και αυτό φαίνεται πως είναι το ισχυρότερο πλήγμα.
Στη πατρίδα μας ελπίζω τα πράγματα να εξελιχθούν λίγο διαφορετικά λόγω των τοπικών ιδιαιτεροτήτων . Παρόλα αυτά όμως πιστεύω πως σε γενικές γραμμές θα ζήσουμε την ίδια κατάσταση.

Η καραντίνα στο τόπο μας σίγουρα έχει δημιουργήσει κάποιες άμεσες ανάγκες σε καταναλωτές, νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Εξ αυτού του λόγου αναμένω πως τις πρώτες μέρες της επανόδου θα δούμε κάποια αυξημένη κίνηση στα καταστήματα και τις υπηρεσίες.
Όμως όσο περνούν οι μέρες αναμένω κι εδώ οι επιχειρήσεις να αρχίσουν να αντιμετωπίζουν μεγάλη πτώση πωλήσεων σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο. Φυσικά θα γίνουν υπερπροσπάθειες για προσφορές και εκπτώσεις με σκοπό τη τόνωση της κατανάλωσης αλλά βραχυπρόθεσμα (3-6 μήνες) δεν αναμένω βελτίωση και επαναφορά σε προ κρίσης επίπεδα.
Οι βασικοί λόγοι είναι δύο.

Πρώτος λόγος η αβεβαιότητα η οποία θα σκαρφαλώσει σε επίπεδα υψηλότερα της κρίσης του 2008 , ειδικά μόλις αρχίσουν να ακούγονται τα πρώτα μεγάλα ”κανόνια” στην αγορά παγκοσμίως.
Ο δεύτερος και πιο βασικός η έλλειψη ικανού διαθέσιμου εισοδήματος. Μη ξεχνάμε πως από το Μάη ουσιαστικά σχεδόν όλοι μας θα ζούμε με κρατική επιχορήγηση δηλαδή με απλά λόγια θα ζούμε από τα έτοιμα τα οποία θα μοιράζονται χωρίς φυσικά να υπάρχουν.

Για όσους δε,επαναδραστηριοποιηθούν θα πάψουν να υπάρχουν και αυτά. Θα απομένουν μόνο τα δανεικά. Το μεγαλύτερο ποσοστό των οποίων θα παραμένουν σε αποταμίευση (είτε κρυφή είτε φανερή) δια παν ενδεχόμενο.
Τέλος και έως ότου η κινητήριος βιομηχανία της χώρας ,ο τουρισμός, δώσει τα πρώτα σημάδια λειτουργίας έστω και σε ρυθμούς 40-50% (δηλαδή από Ιούλιο) δε θα μπορούμε να έχουμε σωστή άποψη και για την εστίαση, τον μεγαλύτερο ίσως μοχλό της οικονομίας μας.
Η νέα κανονικότητα λόγω κοροναϊού στο τρόπο και στους κανόνες λειτουργίας της εστίασης θα επιφέρει ισχυρότατο πλήγμα όχι μόνο στη κατανάλωση του κλάδου αλλά και στη κατανάλωση σχεδόν όλων των παραγόμενων αγαθών που σχετίζονται με αυτήν.

Φαίνεται λοιπόν πως τα πράγματα θα είναι πολύ δύσκολα τουλάχιστον για τους επόμενους 6-12 μήνες και για αυτό η συμβουλή μου προς τους επιχειρηματίες κάθε είδους είναι να προετοιμαστούν και να δείξουν υπομονή και επιμονή. Να κρατήσουν ρευστότητα για να αντιμετωπίσουν την ύφεση που έρχεται και αν μπορούν να αναδιατάξουν τα όποια πλάνα ανάπτυξης. Τέλος να προσαρμόσουν τους πόρους των επιχειρήσεών τους στις νέες ανάγκες για να είναι οι νικητές της επόμενης μέρας.

Γνωρίζω πως αρκετοί ίσως να μην αντέξουν αλλά θα πρέπει να οπλιστούν με υπομονή και να το παλέψουν.
Για αυτό φίλοι επιχειρηματίες κάθε είδους προετοιμαστείτε, προσαρμοστείτε και κατά το δυνατόν τολμήστε-καινοτομήστε. Σε κάθε μεγάλη κρίση κρύβονται και ευκαιρίες.

Η αγορά συνολικά θα δοκιμαστεί αλλά όπως γνωρίζουμε όλοι όσοι είμαστε ενεργοί στην αγορά “η αγορά-το εμπόριο αρρωσταίνει αλλά ποτέ δε πεθαίνει”.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *